"Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko"
Kłobuccy policjanci włączyli się w kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Celem akcji jest zwiększenie świadomości u kierowców. Tylko przestrzeganie przepisów może zagwarantować bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych, ale kiedy już kierowca popełni błąd i znajdzie się w sytuacji podbramkowej, #ŻółtaNaklejkaPLK działa jak koło ratunkowe.
Kiedy kierowca samochodu w wyniku brawury lub nieprzestrzegania przepisów utknie pomiędzy rogatkami albo jego pojazd zostanie unieruchomiony na przejeździe kolejowo-drogowym, każda sekunda jest na wagę złota. Ten drogocenny czas daje kierowcom projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., czyli #ŻółtaNaklejkaPLK. Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest dodatkowo oznakowany – posiada indywidualny numer identyfikacyjny.
Co roku na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi do około 200 wypadków i kolizji. W wyniku tego traci życie nawet kilkadziesiąt osób. 99 procent z tych zdarzeń wynika z brawury i nieprzestrzegania przepisów przez kierowców. Z tego powodu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię społeczną "Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!”, mającą na celu zwiększenie świadomości u kierowców. Tylko przestrzeganie przepisów może zagwarantować bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych, ale kiedy już kierowca popełni błąd i znajdzie się w sytuacji podbramkowej, #ŻółtaNaklejkaPLK działa jak koło ratunkowe. Projekt ma doprowadzić przede wszystkim do zmniejszenia liczby wypadków oraz skrócenia czasu reakcji odpowiednich służb.
Jak to działa?
- Samochód zostaje unieruchomiony na przejeździe.
- Kierowca dzwoni na numer alarmowy 112, zgłasza zagrożenie i podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
- Operator 112 dzwoni do ekspozytury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- Ekspozytura wydaje polecenie wstrzymania ruchu lub ograniczenia prędkości pociągów.
- Zostaje wstrzymany ruch / wprowadzone ograniczenie prędkości pociągów w obrębie właściwego przejazdu, dzięki informacjom podanym na Żółtej Naklejce.
Identyfikacja w każdym miejscu
Kiedy jest się świadkiem wypadku lub niebezpiecznego zdarzenia na torach, nie zawsze łatwo zachować zimną krew. A przecież każda sekunda wahania może kosztować zdrowie lub życie. Właśnie po to, aby usprawnić ten proces, na 14 tysiącach przejazdów kolejowych pojawiły się Żółte Naklejki. Znajdują się na napędach rogatek lub na krzyżach świętego Andrzeja od strony torów. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu składający się z 9 cyfr. Przedstawione w ten sposób informacje pozwalają na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu lub przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nr alarmowy 112. Pozwala to na usprawnienie komunikacji pomiędzy poszczególnymi służbami w sytuacji zagrożenia na torach oraz precyzyjną identyfikację przejazdu kolejowo-drogowego osobie przyjmującej zgłoszenie. Skorzystanie z Żółtej Naklejki może przyspieszyć zatrzymanie pociągu w bezpiecznej odległości od przejazdu i zapobiec tragedii.
WARTO PAMIĘTAĆ, ŻE:
Kierujący pojazdem jest obowiązany:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
(źródło: PKP S.A. oraz KPP w Kłobucku)