Kolejny raz ostrzegamy przed oszustami podającmi się za krewnych, którzy spowodowali śmiertelny wypadek!
Dzisiaj na terenie powiatu kłobuckiego odnotowaliśmy kilkanaście sytuacji, w których oszuści dzwoniący na telefony stacjonarne, podawali się za córkę lub syna osób podnoszących słuchawkę, po czym usiłowali namówić je do przekazania znacznej kwoty pieniędzy „na załatwienie” sprawy śmiertelnego wypadku. Następnie po pieniądze miał się zgłosić rzekomy policjant. Na szczęście tym razem osoby, do których dzwoniono nie dały się oszukać.
Po raz kolejny dali o sobie znać przestępcy, którzy próbowali oszukać co najmniej kilkanaście osób posiadających stacjonarne telefony.
Podobna sytuacja miała miejsce w listopadzie 2019 roku, kiedy informowaliśmy o dwóch oszukanych seniorkach z gminy Wręczyca Wielka.
Dzisiejsze próby wyłudzenia pieniędzy miały praktycznie taki sam scenariusz polegający na tym, iż kobieta podająca się za córkę osoby podnoszącej słuchawkę, histerycznym, płaczącym głosem mówiła, że w wypadku zabiła człowieka i prosiła o znaczną kwotę pieniędzy potrzebną „na załatwienie” sprawy. Następnie po pieniądze miał się zgłosić rzekomy policjant, któremu należy przekazać pieniądze.
Na szczęście tym razem żadna z osób, do których dzwoniono nie dała się oszukać.
Prosimy o to aby wszystkie osoby posiadające jakąkolwiek wiedzę na temat opisywanych oszustw kontaktowały się z Komendą Powiatową Policji w Kłobucku pod nr telefonu (34) 3109200, 997, 112 lub z najbliższą jednostką policji.
Po raz kolejny zwracamy uwagę, że zasada „ograniczonego zaufania” do nieznajomych obowiązuje nas wszystkich. Niestety w dalszym ciągu zdarzają się sytuacje, że o tym zapominamy i stajemy się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy najbliższy. Apelujemy o rozwagę i ostrożność oraz przypominamy, że zwykła przezorność może uchronić przed utratą naszych oszczędności.
PRZYPOMINAMY JAK DZIAŁAJĄ OSZUŚCI?
-
dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,
-
rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,
-
utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,
-
kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.
(komunikat powstał przy wykorzystaniu informacji z KWP w Katowicach)